Cookiemelding

Het Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en u te informeren over het gebruik van functionele cookies. Cookies zijn belangrijk voor onze website.

Het Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe gebruikt functionele cookies, maar daarnaast ook cookies voor het beheer van de webstatistieken. Deze cijfers gelden als noodzakelijke feedback om de digitale dienstverlening en de vindbaarheid van de site te verbeteren. Daarnaast worden de webstatistieken gebruikt om verantwoording af te leggen aan de deelnemers van het Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe en subsidieverstrekkers.

Bezoekers van de website van het Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe blijven anoniem. Ook voor cookies geldt dat ze nooit direct aan individuen zijn te koppelen. Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe gaat vertrouwelijk om met de gegevens die door middel van cookies worden verzameld.

De website van het Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe is alleen bereikbaar als u cookies accepteert!

U bent natuurlijk altijd welkom op de studiezaal van de 5 vestigingen van het Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe

Ik accepteer deze cookies

Meer informatie over cookies »

sm-kaart.jpg

Algemeen

Algemeen tekst.

Routebeschrijving

Adres

Stadhuis Harderwijk
Havendam 56
3841 AA  Harderwijk


Auto

Vanuit Zwolle:
Neem op de A28 afslag 13 (Harderwijk-Lelystad)
Sla rechtsaf de N302 op richting Lelystad.
Neem de afrit Dolfinarium en ga bij de stoplicht rechtdoor. 
Bij de volgende stoplicht (volg borden Dolfinarium) linksaf onder het viaduct door (richting centrum) de Burgemeester de Meesterstraat in.
Neem de derde afslag naar rechts.
Recht voor u ziet u dan het stadhuis.
Aan uw linkerhand ligt het parkeerterrein Scheepssingel.

Vanuit Amersfoort:
Neem op de A28 afslag 13 (Harderwijk-Lelystad)
Sla linksaf de N302 op richting Lelystad.
Neem de afrit Dolfinarium en ga bij de stoplichten rechtdoor. 
Bij de volgende stoplicht (volg borden Dolfinarium) linksaf onder het viaduct door (richting centrum) de Burgemeester de Meesterstraat in.
Neem de derde afslag naar rechts.
Recht voor u ziet u dan het stadhuis.
Aan uw linkerhand ligt het parkeerterrein Scheepssingel.

Let op !!! Betaald Parkeren.



Openbaar vervoer

Trein
De stoptrein Utrecht-Amersfoort-Zwolle en vice versa brengt u in Harderwijk.
Vanaf het NS-station gaat u met de bus richting het stadhuis.
Vertrektijden van Harderwijk naar Zwolle .09 en .39
Vertrtektijden van Harderwijk naar Amersfoort .16 en .46

OV-fiets
Mogelijk is het om op het station van Harderwijk een OV-fiets te huren, indien u in het bezit bent van een OV-fietsabonnement.
U kunt bij de kiosk op het station de sleutel van de fiets krijgen.

Regiotaxi: Noord-Veluwe

Regiotaxi Noord-Veluwe is een nieuwe vorm van openbaar vervoer voor iedereen in de gemeenten Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Nunspeet en Oldebroek.

Harderwijk

Bezoekadres:   Stadhuis
Havendam 56
3841 AA  Harderwijk
Postadres:   Postbus 149
3840 AC  Harderwijk
Telefoon:   (+31) (0) 341 411454
E-mail:  

info@streekarchivariaat.nl
 

Medewerker:
 
  dhr. T. Goossens 
 
Openingstijden:  

Openstelling & Sluitingsdata

NB: Tijdens de renovatie van het stadhuis, die in september van start gaat en in totaal ongeveer een jaar in beslag zal nemen, zal de studiezaal in het gemeentehuis van Harderwijk gesloten zijn. Dat betekent echter niet dat u geen onderzoek meer kunt doen in onze archieven. Vanaf 1 september kunt u op maandag (van 9.00-16.00 uur) en dinsdagmiddag tot en met donderdagmiddag (van 13.30 tot 16.00 uur) terecht op de studiezaal van het Streekarchivariaat in het gemeentehuis van Ermelo.
Klik hier voor meer informatie.

 

Korte geschiedenis

Harderwijk ontving in 1231 stadsrechten en werd hierdoor de eerste stad op de Veluwe. In de dertiende eeuw ontwikkelde Harderwijk zich al als handelsstad. Harderwijkse schepen werden gesignaleerd bij het Zwin en bij Hamburg. Op het stadszegel werd een koggeschip afgebeeld. Harderwijk werd getekend op een zeekaart uit 1339 (als Ardroick), die bedoeld was voor zeevaarders uit Zuid-Europa .

Vooral in de veertiende eeuw was Harderwijk zeer actief in het Hanzeverbond. In de eerste helft van de vijftiende eeuw werd de Grote Kerk voltooid en werden diverse nieuwe kloosters gesticht.

Harderwijk ontving in 1231 stadsrechten en werd hierdoor de eerste stad op de Veluwe. In de dertiende eeuw ontwikkelde Harderwijk zich al als handelsstad. Harderwijkse schepen werden gesignaleerd bij het Zwin en bij Hamburg. Op het stadszegel werd een koggeschip afgebeeld. Harderwijk werd getekend op een zeekaart uit 1339 (als Ardroick), die bedoeld was voor zeevaarders uit Zuid-Europa . Archeologisch onderzoek in 2006 heeft aangetoond dat Harderwijk rond 1250 al een bakstenen gebouw had in de Bruggestraat.

Vooral in de veertiende eeuw was Harderwijk zeer actief in het Hanzeverbond. In de eerste helft van de vijftiende eeuw werd de Grote Kerk voltooid en werden diverse nieuwe kloosters gesticht. Hertog Arnold bevestigde in 1443 het stapelrecht van de vis te Harderwijk voor alle vis die tussen Muiden en Kampen aan land werd gebracht. Voor Elburg werd een uitzondering gemaakt. In 1450 zorgde hij voor een aanzienlijke uitbreiding van het gezagsgebied van Harderwijk. De periode 1503–1528 verliep rampzalig door stadsbranden, oorlogen en besmettelijke ziekten.

De protestantse godsdienst was in 1566 even aan de winnende hand, maar brak pas in 1578 definitief door. Hierdoor werden alle kloosters onteigend. Aanvankelijk werden de gebouwen verhuurd aan particulieren. Het Grauwe Zustersklooster werd in1584 ingebruik genomen voor de Gelderse Munt. Rond 1600 kreeg Harderwijk een hogeschool. Hiervoor werden gebouwen van het Fraterhuis en het Catharinaklooster beschikbaar gesteld. In 1647 werd de hogeschool opgewaardeerd tot universiteit van Gelderland. Deze instelling gebruikte ook gebouwen van het Agnietenklooster en de Commanderij van St. Jan.

De aanleg van een haven in 1650 legde een zware financiële last op de stad. Die werd nog verzwaard door de brandschatting tijdens de bezetting door Frankrijk (1672–1674). Pas in de achttiende eeuw herstelde Harderwijk van deze last. In de jaren 1726–1727 zorgden de heren van de Magistraat op eigen kosten voor een nieuwe raadzaal met goudleerbehang.

In de Franse tijd (1795–1813) had Harderwijk heel wat tegenslagen te verwerken. De Grote Kerk stortte in 1797 gedeeltelijk in. De Munt van werd in 1806 opgeheven. De universiteit sloot in 1812 voorgoed haar deuren. Het voormalige gebouw van de Munt kreeg in 1814 de bestemming van kazerne voor het koloniaal werfdepot. Uiteindelijk zal Harderwijk t/m 1996 een militaire stad blijven.

In 1830 werd de Zuiderzeestraatweg in gebruik genomen. Vanaf 1863 kom men met de trein naar Harderwijk. Voor de steeds groter wordende schepen bleef Harderwijk onbereikbaar t.g.v. een grote zandbank bij de haveningang. Pas in 1925 werd dit probleem opgelost. Het dichten van de Afsluitdijk (1932) betekende een zware klap voor de visserij. Wel kreeg Harderwijk als compensatie een uitbreiding van de haven. In 1967 werd de dijk gedicht voor het latere Flevoland. Harderwijk werd hierdoor een stad aan een randmeer.

Harderwijk moet het nu vooral hebben van dienstverlening, industrie en toerisme. De monumentale panden en de archiefstukken (vanaf 1231)  houden de herinnering in stand aan vroegere tijden. De archeologische vondsten van de laatste jaren hebben aangetoond dat Harderwijk ook een uiterst boeiend bodemarchief heeft.